Wednesday 5 September 2012

Intryck av Århus


Det är snart två veckor sen jag kom till Århus. Före det har jag alltid bott i Helsingfors. Hela mitt lilla liv. Visst har jag rest runt en hel del, men det jag kallar hem har alltid varit i Helsingfors.
Kanske var det på tiden att styra kosan mot nya bekantskaper och äventyr! Att slå rot i en ny stad tar sin tid, men de första intrycken bildas snabbt.

Stads-idyll en bit bort från skolan
Om det är något som gör mej väldigt glad här, så är det att Århus är en cykelstad. Bredvid trottoaren för fotgängarna löper överallt antingen en egen cykel-fil, eller så är den målad på kanten av bilvägen. Visst, inte används hjälm här alls dess mera emellan Helsingfors cyklister, och handtecknen (då man signalerar om en vändning) ses sällan. Men trafiken här känns betydligt tryggare för en cyklist. Stationer med luftkompressor-pumpar finns lite här och var - på min tre kilometers skolväg har jag hittills hittat fem stycken, varav två i samband med cykelaffärer, en härhemma i cykelförrådet, en vid skolans cykelparkering och en vid en allmän cykelställning.

Luftkompressor vid skolans cykelparkering
Danskarnas uppfattning om arbetstid och fritid känns väldigt tudelad. Och ena sidan har jag mött på otroligt korta öppetider på kontor och olika anstalter. Till och med huskarln på en studentbostad här nära hade anmält, att han kan träffas fyra dagar i veckan under exakt en timme var! Telefon-mottagningstiden var sen en annan utsedd timme. Om man missar de utsedda tiderna, så är det väldigt sällan som det går att få tag på någon eller göra något åt saken. Som ett exempel: det tog mej tre besök på lokala LaerDansk (statens organisation som erbjuder danskatimmar för folk som just flyttat hit) att få mej anmäld överhuvudtaget - först var kontoret stängt, och sen var ansvarspersonen för nordiska språk inte anträffbar under receptionens öppetid! Också butikernas öppetider är relativt kortare, och de flesta matbutikerna har stängt på söndagar.

Och andra sidan har vi mänskorna på musikskolan, det vill säga både elever och lärare, som är som alla finska musikstuderanden och musiker som jag träffat. De är väldigt dedicerade till sina uppgifter, och kan lätt tillbringa 12-timmars dagar på skolan, och tycka att det nog behövs och hör till. Visst, den allmänna inställningen till arbetande känns lite mer avslappnad en den därhemma - åtminstone på skolan. Min måndag morgon börjar kl 8.30 med hørelære (solfa). Till den två timmar långa lektionen hör en paus, då alltid någon ur gruppen (också läraren är medräknad!) hämtar kaffe, bröd och smör åt hela gänget. Hygge inom ramarna av skolundervisningen, jo verkligen!

Festivalveckans gatuannons
Mina första veckor här har präglats av Århus Festuge, det vill säga Århus Festival Week. Det är en tio dagars festival som är på gång överallt i stan, från parkerna till konsertsalarna och biograferna. Om jag funderade de första ensamma kvällarna på vad i all världen jag ska hitta på med all denna tid, så har jag kunnat glömma den sorgen väldigt snabbt - det finns mer intressanta grejer att uppleva än vad en mänska kan ta in på en gång! Efter veckoslutets egna uppträdanden och upplevelser med skolans projekt var jag igår och lyssnade på jazz med New Orleans -influenser på utomhusscen. Idag ska det bli min favoritkör Vocal Lines jubileumskonsert, och för imorgon fick jag fixat gratis inträde till Ujazz, en en-dags kaskad av bland annat nordiska jazzensembler.

Det skulle finnas så mycket att skriva om! Mänskorna jag träffat, den kreativa atmosfären i skolan, planer gällande lägenheten... Samtidigt så har jag ärligt talat varit väldigt trött. Jag är otroligt stolt över att klara ungefär hälften av min undervisning på danska, men så är jag också alldeles slut på kvällen då jag cyklar hem från skolan. Förmodligen får jag jobba en hel del med att få allt igång - både språket, det musikaliska och det sociala - men jag har inte räknat med något mindre heller. Äventyrslandet börjar ta form.

3 comments:

  1. Kuulostaa kivalta mutta rankalta - yhtäkkiä tämä kokopäiväinen gradunvääntö ei tunnukaan yhtään kamalalta! Paljon tsemppiä :)

    ReplyDelete
  2. Mummille on näytetty tämäkin kirjoitus. Mummi lähettää rakkaita terveisiä ja paljon haleja! Tsemppiä ja iloista mieltä sinulle :) Marja

    ReplyDelete
  3. Det låter spännande! Roligt med cyklar, en bättre inställning till dem kunde vi ha här i "storstan" också. Och mysigt med smörgåsar o saker. Mera sånt! Hälsningar från Fin där det skall bli indiansommar nästa vecka. De ser vi framemot! Kram!

    ReplyDelete