Saturday 25 August 2012

Utmaningar

Som utbyteselev har man en hel del olika utmaningar framför sej. Jag tror att jag har egentligen klarat mej ganska lätt undan med mycket av det praktiska. Jag blev ju antagen på första försöket till min önskeskola, bostaden ordnade sej nästan av sej självt - ja, inte ens språket känns omöjligt att lära sej. Men visst är det mycket av det praktiska som kräver en hel del aktivitet från min sida!

Det gäller oftast bara att ta själv reda på saker. Just nu väntar jag på att få mitt CPR-nummer, dvs. det danska socialskyddssignumet, som behövs för allt från att skaffa sej ett bibliotekskort till att öppna ett danskt bankkonto. En cykel, lite inredningsprylar för ökad trivsel här i lägenheten och en ugn (okej, den kommer jag knappast att få!) står också på önskelistan.
Ibland oroar jag mej för hur ekonomin ska gå ihop, men jag tror att det handlar mycket om att man i början får satsa lite extra på att komma igång. Ett utbytesår är ju knappast någonsin en finansiell succé, utan det är upplevelserna det handlar om. Och till grund och botten så har jag det faktiskt väldigt bra här.

Det svåraste just nu tycks vara det sociala. Inte bara att bygga upp nya relationer här i Danmark, utan också att vara ifrån alla därhemma. Mina känslor har åkt på berg-och-dalbana nu när pojkvännen strax ska återvända till Finland. Jag skulle inte vilja vara ifrån honom, även om jag samtidigt vet att det troligen kommer att vara mycket lättare att lära känna nya mänskor här då jag inte har någon att mysa med varje kväll. Delade känslor. Troligen blir det betydligt mycket lättare redan nästa vecka då skolan sätter igång!

---

Vad är det ni, kära folk, gärna vill höra om? Kommentarer och frågor är välkomna, om sådana dyker upp! Klicka bara på länken här under (för tillfället "No comments"), och skriv några rader åt mej :)

No comments:

Post a Comment