Thursday 21 February 2013

Grammatikaliska fynd

Grammatik-genomgång på danskatimmen.
Ett litet steg för mänskligheten, ett stort för mej. Jag börjar sakta men säkert lära mej att använda imperfekt i danskan! De oregelbundna formerna kändes såpass jobbiga till en början, att jag lärde mej att automatisk använda perfekt, dvs. "har gjort" istället för "gjorde". Detta skedde halvt omedvetet, då det viktigaste var bara att få sej förstådd, och då det var betydligt lättare att gissa sej till den rätta perfekt-formen istället för de krångilga imperfektet, som jag nästan aldrig fick rätt.

Nu, när jag så småningom börjar ha mera koll över språket, upptäckte jag denna tendens, och bestämde mej för att ändra på den. Det handlar inte bara om grammatik, utan också om en relativt stor innebörds-skillnad - så HURRA HURRA för upptäckten!

No comments:

Post a Comment